2012. február 13.

Színes kalács

Tudom, hogy aránytalanul sok a blogon a kelt tészta recept, de mit csináljak, ha egyszer az a kedvencem. Csinálni is, enni is.
Az alaprecept természetesen a Laughing Lemon műve, van videó is a fonásról, amit én állandóan elfelejtek, és még a videó megnézése után is elrontom. Szerencsére ez a kalács ízén semmit nem ront, maximum én leszek egy picit ideges.
A én adagjaim egy kalácshoz valók, Jack duplaennyiből készíti, és kevesebb cukorral.

Hozzávalók:
50 dkg liszt (errefelé kapható ún. kalácsliszt, otthon kb 2/3-1/3 arányban lehetne sima fehérlisztből és finomlisztből)
3 dl tej
75 g olvasztott vaj
élesztő (friss vagy szárított, lényeg az, hogy fél kiló liszthez elég legyen)
1 tk só
2 ek cukor
1 zacskó vaníliás cukor (nem bourbon)
1 tojás egy kis tejjel

Elkészítés:
Az olvaszttott vajat hideg tejjel keverem össze, hogy a keverék ne legyen túl meleg, és ölje meg az élesztőt. A többi hozzávalóval együtt tésztát gyúrok belőle - de ha valakinek jobban esik az elején felfuttatni az élesztőt, akkor nyugodtan lehet úgy is csinálni. Én mindent egyszerre dobok a robotgépbe, és kész.
Duplájára kelesztem (kb egy óra, télen több is lehet), a tésztát átgyúrom, és megformázom/befonom. Sütőpapíron, konyharuhával letakarva újabb fél órát kelesztem, közben a stütőt a sütőlappal együtt előmelegítem 220 fokra.
A kalácsot lekenem egy kis tejjel lazított felvert tojással, és 10 percig sütöm 220 fokon (a sütőlapot viszonylag lentre teszem). 10 perc elteltével kiveszem, még egyszer lekenem, a hőfokot 180 fokra mérsékelem, és újabb 20-25 percig sütöm. Rácson hagyom kihűlni.

Variációk:
A tészta egyik felébe teszek 2 ek kakaóport vagy fahéjat, így színes fonatokat kapok. Vagy az egész tésztába belegyúrok pár marék mazsolát. Lényeg az, hogy az extra hozzávalókat mindig akkor gyúrom bele a tésztába, ha az már kb összeállt, jól kezelhető.
Lehet ezt alapreceptnek is használni mindenféle töltött kelt tésztákhoz, pl. Lajos Mari pöttyös diós kalácsához, ahol a tésztát kinyújtom, négyzetekre vágom, mindegyik közepére teszek egy kanál diós tölteléket, majd batyukat/gombócokat formázok a tésztából, és ezeket kuglófformában egymás mellé rakva sütöm meg a kalácsot.

Kakaós kalács

1 megjegyzés:

  1. Még hogy kalács, DE egy igen különleges fokföldi ibolya van a képen!

    VálaszTörlés